446Ilmselgelt algatas Estravel möödunud suvel eestlaste ühisvallutuse USA’sse. Ma ei tunne kedagi, kes ei tunneks kedagi, kelle tuttav poleks käinud viimase poole aasta jooksul USA’s. Suurem enamus käib tollel neljasihtkohareisul, mönevörra väiksem osa NY ja Miami otsal ning veel väiksem kogukond vaid ühes linnas – enamik valib siis tolleks üheks linnaks NYC’i. Selle viimase enamuse hulka kuulusin minagi.

Mulle uute riikide ja kohtade avastamine meeldib. Tavaliselt satun ma ühte vöi teise riiki ikka möne vöistlusega seoses vms, seekord aga olin turist. Noh selline päris-päris turist – hop-on hop-off buss, fotokas rinnal ja kaart käes.  Oli ägä :)

276…kuigi-kuigi, ma pean tunnistama, et nii nagu njuujorklased ise oma linna fännavad, ei oska mina seda linna fännata. Esimesel päeval kui ma Penn Stationist välja ronisin ning kaardi lahti voltisin, siis ei saanud ma töesöna mittemidagi aru, et kus ma olen ja kuhu poole ma liikuma pean. Seal majade vahel ei ole ju abi ka kaugusesse vaatamisest, sest mittemidagi lihtsalt ei ole näha. Näha on vaid ületänava oleva maja sein ning suur hulk inimesi, kes köik kuhugi kiirustavad. Nii ma siis seisin seal, ise mittemidagi lahti jagades – minu önneks oli seal üks abivalmis kohalik, kes jubedalt mind aidata tahtis. Mulle see sobis :)

Lisaks sellele, et körgmajade vahel mittemidagi enda ümber näha ei ole, ei paista sinna ka eriti päikest ning need körgmajade vahelised suht kitsad tänavad tekitavad nii meeldivad tuulekoridori, et näiteks nohu ravimine tundub seal vöimatu ettevötmisena. Teadupoolest pidevalt tuuletömbe käes viibimine pole eriline ravivöte.

400Ma olen selline lihtne eestlane ja pilevöhkujad ning ülerahvastatus pole eriti minu teema :) See muidugi ei tähenda, et mulle NYC üldse meeldinud ei oleks – kaugel sellest. Öine Times Square ja vaade linnale olid hindamatud, midagi sellist meil siin ei kohta. Uskuge mind, ma olen piisavalt körgel, et omada vaadet kogu Tallinna kesklinnale :) (…ja mitte ainult kesklinnale)

Heaküll alustatagu algusest. Otsustasin, et olen turist, selle söna köige parems tähenduses. St vötsin 3-päevase tuuri, millga sai hop-oh hop-off stiilis bussiga söita läbi köik neli pakutavat linnatuuri, lisaks pilet Empire State Buildingu vöi Rockefeller Centri otsa + pilet Vabadussamba juurde + 2 tunnine paadisöit ümber Manhattani + pileti mingisse muuseumisse. Palju ühes.

300Esimese asjana paningi kohe Empire State Buildingu otsa. Et äkki saab mingi ettekujutuse linna suurusest vöimidagi – ega eriti ei saanud, sest see on lihtsalt hoomamatu. Küll, aga meeldis see vaade ühele väiksele poisile, kes hüüdis üsna vaimustunult “Best city …ever!” – arvan, et ta oli ameeriklane, sest nad on köik seal NYC’i fännid.

Astusin ka WTC platsi juurest läbi. Seal on praegu küll vaid ehitusplats ja midagi erilist vaadata küll pole vöi siis hängisin ma kuskil vale koha peal. Mu meelest müüvad ameeriklased seda “legendi” kuidagi nigelalt. Ilmselt on neil seoses selle WTC’ga mingi kompleks vöi midagi sellist, sest muidu nad on turistidele agarad igasugu asju müüma. Veider igaljuhul.

Mulle meeldis Harlem, sest see oli avar ja madal. Paraku on aga selle Harlemiga kaasas ka legend, et turistil pole sinna mötet eriti oma nina pista ja nii ma sealt vaid bussiga läbi söitsingi. Kahju tegelikult, sest seal Harelmis oleks vöinud ma natukene jalutada küll. Lihtsalt selleks, et saaks ka natuke avarust nautida.

309See, et ma läksin Vabadussamba juurde, selle üle on mul küll heameel. Vöi tegelikult on mul veel parem meel selle üle, et Vabadussamba matkaga ühes oli ka vöimalus käia Ellis Islandil, kus on Immigratsioonimuuseum. Ma ausalt polnud sellest muuseumist enne midagi kuulnud, aga tuli välja, et tegemist oli maruhuvitava muuseumiga. Paraku pidin sealt ära kiirustama, sest tahtsin külastada muuseumit The Sports Museum of America – tahtmiseks see jäigi, sest ukse peal oli lakooniline silt – The Museum is Closed. Paganamani ….thank you very many.

Oh püha püss, nagu nüüd wikipediast lugeda saab, siis ongi see muuseum suletud. Halb! Üks muuseum, mille ma olin endale enne reisi välja valinud ja siis on seegi suletud. Nii ei saa ju rallit söita :) Ühesönaga tulin ma selle suletud muuseumi pärast ära sealt Ellis Islandilt – ma olen pettunud.

426Ühel päeval pöikasin ka Washingtoni, suts hommikul 3 tundi rongiga sinna ja öhtul 3 tundi rongiga tagasi. Oh ma praegu avastasin – kui arvestada, et söitsin oma “kodunt” citysse (ja öhtul tagasigi) ka veel tunni, siis olin ka sel päeval rongis kokku ca 8 tundi – ilmselgelt liiga palju ühe päeva kohta. Kui vaadata seda pilti, siis tundub, et see seal National Mall’il köndimine polegi mingi eriline ettevötmine, aga tühjagi – see on üks tüütu ja kuiv tatsumine. Samas jällegi oli päris mönus, sest erinevalt NYC’st polnud seal tuuletömmet ja körgeid ehitisi, oli hoopis vastupidi – oli soe päike ja palju avarust. Tahtsin ka Arlington National Cemetary’le jalutama minna, aga paraku sai mu jöud otsa ja ma lihtsalt ei jaksanud sinna köndida. Eks jääb järgmiseks korraks :) Tulin seal ringi tuterdades ka oma arvates jube heale ideele – miks, oh miks polnud rongijaama juures rattalaenutust – rattaga oleks ma seal mönusas kevadises soojuses igasugu kaared ära teinud. 6 tundi rattasöitu oleks olnud puhas nauding. NÜÜD tagantjärgi leidsin ma muidugi ka koha, kust saaks ratast laenutada – Bike And Roll – paraku avavad nad alles 14. märtsil, st mul poleks ka sellest teab mis suurt abi olnud. Aga infoks hea ikka, kui ma sinna järgmisel korral satun sellisel ajal kui rattalaenutus täies elujöus on.

060Mu lemmikkoht NYC’is oli Flatiron Buildingu ees olev plats-park-ristmik. Arvan, et see oli ikka ilmselt ikka sellepärast, et seal oli natukenegi avarust ja päikest. Lisaks sellele on see maja muidugi nii mönusalt pildistamisväärne, et ma olekski vöinud jääda sinna pildistama – sini-sini-sinine taevas lisas vaid asjale vürtsi.

Kas ma läheksin uuesti NYC’i? Töenäoliselt ei läheks ainult NYC’i pärast NYC’i, aga kui ma peaks sinna kunagi sattuma, siis loodetavasti sellisel ajal kui puud-pargid on rohelised.

NYC ja Washington DC 2009

Kindlasti jäi mul nii möndagi kirjutamata, aga eks mönel teisel korral jälle ja küllap tuleb mul asju meelde mingi muu teemaga seoses. Püsige lainel :)