…näeb ikka igasugu veidrusi :)

Täna näiteks tulin rahulikult mööda Pärnu mnt serva, nagu igal hommikul kui ühtäkki seisis keset rattateed minu ees üks mootorratas. No tegelikult ma nägin kui ta mu’st mööda söitis, korralikult söidutee esimeses reas – no nagu auto eksju, täpselt LE kohaselt. Siis aga tuli ette punane tuli ja mootorrattur mötles, et on ägä ja söidab autodest vasakault mööda autoteele bicycle1märgitud rattateed mööda ja ongi hopsti essa. No krt, mul kui jalgratturil pöles jalgratturitele möeldud fooris roheline tuli (seal Ühisgümnaasiumi ees on selline koht, et otse söitvad autod ja ratturid vöivad söita, aga parempööret tegevad autodel on fooris punane tuli, kuivörd rattur tuleb mööda söidutee paremat serva, siis tuleb neist seistvatest autodest vasakult mööda söita), aga kuna see ajukääbik takistas mu teed, siis olin sunnitud pidurdama, et mööda manööverdada. Ütlesin talle ka muidugi, mis ma ta’st arvan – et otsustagu ikka, kas ta on ratas vöi on ta mootorratas (pigem eksju ikka viimane) ja kui ta on mootorsöiduk, siis peab ta söitma autodega vördselt. Ausalt noh, mulle ikka üldse need vörri mehed ei meeldi, kes kord otsustavad olla nagu autod ja siis on ühtäkki rattad. LE on LE ja seda tuleb täita.

Alustades selle koha pealt, kus enne pooleli jäi tahaks veelkord öelda LE on LE ja seda tuleb täita. Et ehk jalgratturid, kes söidavad ristmikult üle punase tulega on kah natukene lollid. Enamus täiskasvanutest ratturitest on ise ka autojuhid – tahaks jubedalt mönelt uhke maanteerattaga ja kirjus firmadressis ratturtilt küsida, et kui ta söidab autoga ning 100 vasakule ja 100 meetrit paremale ühtki autot ei paista vöi veel parem – tundub, et jöuab läbi lipsata, et kas ta siis autoga söidab ka punase tulega üle? 98% juhtudest ei söida. Miks ta seda siis rattaga teeb? Öudselt kurjaks ajab. Sest üldjuhul on need punasega üle ristmiku söitvad ratturid suurimad vingujad autojuhtide kallal, et nendega ei arvestata. Arvestamine peaks ikka mölemapoolne olema.

Vötame näiteks ka reavahetuse söiduteel, ma teen seda igapäev. Teen nii nagu kunagi koolis öptetati – kui tahad paremale keerata, siis tösta parem käsi ja näita söidusuunda vöi siis vastupidiselt vasaku käega vasakule keerates. Kui paljud ratturid seda nippi huvitav kasutavad? Ilmselgelt vähesed… ja noh siis saab jälle kurta, et vat auto ei andnud teed. No krt ei bicyclistannagi, sest autojuht ei tea, et rattur hakkab manööverdama. Ma kasutan seda vötet ja ausalt enamik autojuhte annab väga viisakalt teed – pole üldse probleemi.

Ükspäev nägin linnas rattakullerit, kes üsna ülbelt niisama üle öla vaadates ületas neli söidurida (loomulikult ka nö vastassuunast tulevad söidured) – sellist jama on üldse raske kommenteerida, sest see firma ja need vennad peaks olema eeskujuks köikidele teistele ratturitele.

Ah-jaa panin end ka kirja sinna rattarikkaks.ee mingiks pulgaks, et noh kaardistada linnas rattaga liiklemist jne, aga siiani olen saanud sealt vaid mingi auditi, mille lugemiseks mul aegagi pole. Seesuurt, et ma ei saagi aru miks mu andmeid taheti. Aga las ta jääda, sest rattaga linnas liiklemise promomine on ägä! Ainult, et kui samal päeval rattarikkaks.ee portaali avalikustamisega on AK uudisest mingi politseinik, kes avalik-öiguslikus televisioonis kuulutab suure suuga, et linnas on rattaga ikka paganama ohtlik ja tema ise küll ei julgeks, siis on ühe vöi teise ajastus hirmus vale :) Politsei vöiks siiski pigem ka populariseerida rattaga liiklemist, atuojuhtide tähelepanu ratturitele pööramisega ning jalgratturitele LE meeldetuletamisega.

Mis ma nüüd oma pika postitusega öelda tahan on see, et jalgratturid vöiks köigepealt täita ikka ise LE’d, pidama meeles, et auto on alati suurem ja kiirem ning siis öiguse tagaajamisel on kaotajaks rattur. Aga tösiselt – liikluseeskiri kehtib ka ratturitele.

Fotod siit