Ükspäev kui Tartust bussiga koju sõitsin, siis kasutasin aega kasulikult ja vaatasin ära filmi, mis juba tükk aega vaatamist ootas. Paraku ei suuda ma meenutada, miks ma selle filmi üldse välja olin valinud ja endale hankinud. Aga noh kuivörd ta olemas oli, siis vaatasin ikka ära.

Niisiis The Believer (imdb, wiki). Film põhneb tõestisündinud lool (Dan Burros), mille peaosas on juut, kes on neo-nats ehk juudivihkaja. Ilmselgelt pole sellise kombinatsiooniga inimesi just palju. Samas ei saagi päris löpuni aru, kas Dannyl (see peaosa mees) on ainult poose selline, et olen nats ja vihkan juute vöi ta ikkagi päriselt vihkabki juute. Arvestades filmi löppu, mida ma siinkohal vist ikkagi päriselt ära rääkima ei hakka, siis ta vist sügaval südames ei vihanud juute. Juured on juured.

Leidsin guugeldades ka ühe hea filmiarvustuse, mis vötab filmi hästi kokku – The Film Journal: The Believer. Tundub, et Danny põlgas juute nende arguse pärast, just sellepärast, et nad ei julenud vastu hakata – nad lihtsalt alistusid. Pidevalt ja siiani on nende ainsaks enesekaitseks, et nad on “chosen nation“. Ausalt, ma ei vihka inimesi nende päritolu või valikute pärast, proovin olla tolerantne, aga pidev ülemaailmne halamine teemal, mis nende rahvaga tehti 65-70 aastat tagasi hakkab pehmelt öeldes tüütuks muutuma. Holokaust oli kole ja seda ei õigusta mittemiski, aga nii mõnigi rahvas maailmas on kogenud sarnaseid koledusi, ma ei tea, et teised niimoodi ülemaailmselt vabadnamist ja kaastunnet nõuavad. Sakslased on vabandanud, toimik on suletud.

Kui veebruaris Washingtonis käisin, siis külastasin ka holokausti muuseumi, sest noh ajalugu teada on hea. Seal oli üks tuba, kus näidati filmi, mille sisu oli sisuliselt juudi rahva kannatused juba aegade algusest saati. Et ikka kuidas neid on siit ja sealt välja aetud ning kokkuvöttes jöuti ikka selleni, et nad on väljavalitud rahvas…

Üks asi selles filmis oli küll lahe – see kui Danny luges toorat heebrea keeles, see kölas lihtsalt nii ilusasti.

Ma loodan, et ma nüüd ülemaailmse viha osaliseks ei saa…